Een Meulestede-brug te ver

Hoe kan je deze achillespees
van de noord-Gentse mobiliteit omzeilen

De meulestedebrug vormt de enige schakel tussen Wondelgem en het ‘eiland’ Muide-Meulestede. Het is dan ook een belangrijke verbinding voor het vracht- en autoverkeer in de haven van Gent. Dit maakt deze brug een achillespees van de noord-Gentse mobiliteit.

http://www.jerroenwillems.be/

Pendelaars die werken in het Gents havengebied weten dat ze bij regelmaat van de klok moeten aanschuiven in de Muide-Meulestede-Wondelgem regio. Wanneer deze strategische brug afgesloten is, slipt zowat heel het noorden van Gent tot aan de Dampoort dicht. Deze miserie gebeurt te pas en te onpas, door passages van schepen en frequente defecten en bijhorende herstellingen. Dat was in het najaar van 2019 en in het voorjaar van 2020 niet anders, toen de brug langdurig afgesloten werd voor dringende herstellingswerken. Op 24 oktober jongstleden crashte een olietanker genadeloos tegen de onbeminde brug, en legde zo nog maar eens de noorden van Gent in de knoop, zeker voor ettelijke maanden…

Aldus weerom tot ergernis van de auto-pendelaars, de gevolgen van de bruguitval wordt duidelijk op onderstaande ‘frustratiekaart’. De gekleurde zone waarin je woont geeft aan hoeveel tijd je gemiddeld verliest als je met de wagen pendelt naar de westelijke havenzone.

Frustratiekaart naar westelijk havengebied tijdens de ochtendspits, meulestedebrug afgesloten

Auto-pendelen naar het westelijke havengebied vanuit Lochristi staat garant voor ongeveer 20 minuten vertraging, tijdverlies, stress en frustraties. Dat is dus 20 minuten extra bovenop de normale reistijd. Geen wonder dat alternatieve vervoersmiddelen sneller zijn!

Er is ook goed nieuws:
Met de fiets ervaar je deze verkeershinder niet!

Zoals de titel van deze blog doet vermoeden is er een praktisch alternatief voor dit stresspendelen… de FIETS!

Door de problematische brug-situatie ben je vanuit Lochristi met een conventionele fiets even snel als met de auto. Met de e-bike pendel je vanuit Gentbrugge en Destelbergen even snel als de wagen. En met de Speed pedelec ben je even snel als met de auto vanuit Kalken. Zelfs vanuit Wetteren ben je slechts 5 minuten trager. Voor deze 5 minuten extra per rijdt krijg je heel wat in de plaats: een gratis workout, verhoogde weerstand, een beter milieu en minder stress. Check onderstaande kaarten hoeveel winst jij uit je fiets kan trappen.

Waarom zou je als pendelaar nog langer twijfelen?
Door gure weersomstandigheden misschien?
Dat is meer een lauw excuus dan een werkelijke probleem, toch?

Draag fietskledij die aangepast is aan de omstandigheden

Je gaat toch ook niet zwemmen in een skipak,
of skiën in een zwembroek?

Een bijkomend fietsargument zijn de diverse verkeersluwe én groene routes die beschikbaar zijn voor de fietser. Via de oostzijde van dokken, Wiedauwkaaibrug en pakketbootpad is fietsgenieten gegarandeerd. De westerspooring loopt nu reeds tot aan de watersportbaan. De blauwere zones op volgende kaart zijn het meest fietsvriendelijk.

panoramische fietskaart van Gent

Fietsen naar het Gentse havengebied betekent:

Sneller ter plaatse
minder kans op cardiovasculaire ziektes en kankers
een gratis workout
geen file- of parkeerstress
geen uitstoot
meer genieten
extra cash per maand

TRAP WINST UIT JE fiets!

Bedankt aan Eastman Chemical Company voor het ter beschikking stellen van deze fietswinstkaarten. Wil jij ook fietswinst voor jouw bedrijf? Neem hier contact op.

Wij van fietswinst beseffen dat fietsen helaas niet voor iedereen een optie is. Bekijk voor jezelf wat binnen je mogelijkheden valt. Bedenk ook dat, als je fietst, je het fileprobleem vermindert voor zij die niet anders kunnen dan er in te staan.

Meer lezen over “Een Meulestede-brug te ver”

Met Fietswinst naar het grootwarenhuis

Met Fietswinst naar de supermarkt

Ontdek de fietswinst die je haalt door inkopen te doen met je fiets
(en een 2-zit fietskar)

Nu ik kinderen heb, is zaterdagochtend het traditionele moment om inkopen te doen voor de komende week. Tijdens de Covid19 lockdown kwam mijn wagen alleen nog uit de garage om wekelijks de boodschappen te doen, u kent dat wel. De reden om de auto te gebruiken is vooral omdat ik een groot laadruim nodig heb om al mijn aankopen in te vervoeren, en ook wel omdat ik het zo gewoon ben. Ik vroeg me af of deze taak ook met de fiets en kar te doen is, dus deed ik gewoon de test.

Hier lees je mijn ervaring en de geboekte fietswinsten.

De klassieke fietswinstjes

Kiezen voor de fiets om te gaan winkelen, betekent geen brandstofkosten (fietswinst#1), geen CO2 uitstoot (fietswinst#2) en geen verkeer- en parkeerstress (fietswinst#3). Op mijn traject naar de winkel kan ik via het park rijden, dat ommetje neem ik er met veel plezier bij, lekker genieten van de heerlijke zomergeuren (fietswinst#4) terwijl ik de beentjes wat strek (fietswinst#5).

Aangekomen bij de winkel kan ik me vlot parkeren vlak aan de ingang, leuk en vooral handig als je leeggoed bij je hebt, je moet immers niet over en weer met de winkelkar (fietswinst#6).

Het moment van de waarheid

Past een volle kar inkopen in mijn Thule Coaster XT fietskar?

Alle aanschuivende mensen (Coronatijd remember) kijken met argusogen toe wanneer ik mijn fietskar begin in te laden. Een winkelmedewerker geeft me zelfs wat vriendelijke laadtips. Ik laad zelfverzekerd de fietskar in en jawel er is zelfs nog ruimte over, er zou nog makkelijk een bak bier bij kunnen, of nog eens 2 x 12 rollen wc-papier…

De extra kofferruimte, het “grote voordeel” die me in het verleden steeds deed kiezen voor mijn wagen, blijkt nu eigenlijk geen overtuigend argument meer te zijn. Een volle winkelkar past immers even goed in mijn 2-zitter (fietswinst#7). Zelden doe ik meer inkopen…

Een volle winkelkar past even vlot in een 2-zit fietskar als in een autokoffer

fietswinst#7

Extra ruimte in een fietskar kan je bovendien creëren door de zitvoorzieningen voor de kids te verwijderen.

Het winkelkarretje proper terugzetten in het rek was geen moeite aangezien ik naast de ingang sta. Terug via het bos naar huis, weer heerlijk genieten, nu moet ik wel wat sportiever trappen om vooruit te geraken, maar niets beter dan een goeie workout om de conditie op punt te houden.

Thuis word ik bijkomend verrast door een onverwacht voordeel. Als ik de fietskar ontkoppel kan ik gewoon met al mijn boodschappen tot in de keuken rijden. Superhandig om alles uit te laden (fietswinst#8).

Conclusie

Voor mij is het duidelijk, voortaan kies ik voor fiets en kar als ik boodschappen doe. Zo doe ik volgende fietswinst:

  1. geen brandstofkosten
  2. geen uitstoot
  3. geen verkeer- en parkeerstress
  4. genieten van natuurschoon en vertragen
  5. gratis workout
  6. parkeren vlak aan de winkelingang
  7. 2-zit fietskar is ruim genoeg voor de wekelijks inkopen (gezin met 2 kinderen)
  8. Handig boodschappen uit de fietskar halen in de keuken

Welke voordelen kunnen JOU overtuigen om de wagen wat meer te laten staan? De keuze voor de fiets, voor kleine boodschappen zoals naar de bakker maar tevens voor wekelijkse inkopen? Ik kies voor de fiets, jij ook?

Park&Bike naar Gent

Ben je de files van en naar Gent-centrum beu?

De oplossing is eenvoudig:

Ga er niet in staan!

Parkeer je aan de rand van de stad en doe #fietswinst in de plaats

Kiezen om in de Gentse files te staan zorgt voor verkeersstress, te laat komen op je afspraak, lawaai en schadelijke uitlaatgassen. Bovendien is het ook nog eens enorm duur aan brandstof- een parkeerkosten, voor jou of je werkgever.
Maar er is goed nieuws! Je hoeft hier helemaal niet aan mee te doen, door te kiezen voor het fietsalternatief ga zelfs winst doen, Fietswinst.

Heb je er al eens aan gedacht om je auto aan de rand van de stad te parkeren en je rit verder te zetten met fiets? Fietswinst deed de analyse voor de Park en Ride Gentbrugge en Gentbrugge Arsenaal. Autoritten naar bestemmingen in het centrum in een typische ochtendspits, gecombineerd met parking zoeken en wandelen, werden vergeleken met het alternatieve Park&Bike scenario: op de E17 de afrit Gentbrugge nemen, parkeren in een P&R parking en met vervolgens de conventionele fiets naar rechtstreeks naar de bestemming rijden.

De resultaten zijn opvallend, op de tijdswinstkaart hieronder zie je welke bestemmingen en hoeveel sneller het park & bike alternatief daadwerkelijk is.

tijdswinst met conventionele fiets: autoscenario vs P&B Gentbrugge scenario naar Gent centrum

Hier wordt diepgaand uitgelegd hoe je deze kaart interpreteert. Blauwe ‘P”s zijn ondergrondse parkingen die werden opgenomen in de analyse, maar indien de wandelafstand te ver werd een straatparkeer optie in rekening gebracht.

Vanuit P&R Gentbrugge rij je naar Gent centrum
met de fiets even snel of sneller dan de auto.

In 30 minuten sta je met een conventionele fiets aan de andere kant van Gent, bijvoorbeeld de rechtbank aan het Rabot. Dat lijkt misschien lang, maar met de auto doe je er even lang over omdat je dan met z’n allen moet aanschuiven op de R40. Met de elektrische fiets kleurt de kaart groener, logischerwijs nog meer tijdswinst dus.

tijdswinst met elektrische fiets: autoscenario vs P&B Gentbrugge scenario naar Gent centrum

Een opmerkelijke uitzondering is de buurt rond het Sint-Pieters station, daar is auto scenario duidelijk sneller. Dit komt omdat er via E17 en R4 een vlotte verbinding is naar Parking Gent-Sint-Pieters.

Hoewel tijd het meest kostbare en gelimiteerde goed is in dit universum, valt er meer fietswinst te halen dan tijdswinst alleen. Door de laatste kilometers af te leggen met de fiets, werk je aan je conditie voor gemiddeld 2 bananen per dag, wat zorgt voor significante gezondheidsvoordelen, zoals minder kans op kanker en hart en vaatziekten.

Ook geef je je brein de kans om te luchten voor je je dag begint, dit zorgt voor een frissere kop de ganse dag lang. Na een drukke werkdag kan je heerlijk uitwaaien op de fiets om je werk los te laten. Door te fietsen vermijd je ook file- en parkeerstress, een niet te onderschatten onderdrukker van je mentaal welzijn.

Ook ga je geen fijn stof, CO2 en stank de stadslucht inblazen, dat is goed voor het milieu. Door te park en biken spaar je per jaar gemiddeld 350 kg CO2 uit. Om deze uitstoot te compenseren zou je 5 volgroeide bomen nodig hebben die de uitgestoote CO2 terug uit de lucht halen.

Ook kost het Park&Bike scenario jezelf en/of je werkgever veel minder geld. De P&R’s zijn immers gratis in Gent, straat– en ondergronds parkeren worden duurder naarmate je dichter bij het centrum parkeert. Tel daarbij de extra brandstofkosten op en je zit aan een gemiddelde bijkomende kost van 120€ per maand voor het autoscenario. Dit bedrag houdt ook rekening met de kost van een Donkey Replublic’s deelfiets, het nieuwe fietsdeelproject van Stad Gent.

Bijkomend heb je met de fiets heel je wat opportuniteiten om nog wat (natuur)schoon mee te pikken. Denk maar aan het keizerspark of Portus Ganda. Op het gezellige tempo van de fiets heb je ruim de tijd om met volle teugen te genieten. Een onrechtstreeks effect van meer fietsen is dat de auto files dan weer afnemen, waardoor er meer plaats is voor zij die door professionele of persoonlijke omstandigheden niet kunnen fietsen.

Hier al voordelen op een rijtje, maak voor jezelf uit wat belangrijk is in het leven:

Park & Bike Gentbrugge betekent:

Sneller ter plaatse
minder kans op cardiovasculaire ziektes en kankers
een gratis workout
geen file- of parkeerstress
minder uitstoot
meer genieten
120€ winst per maand

#blijventrappen en doe #fietswinst!
Meer lezen over “Park&Bike naar Gent”

Jan Palfijn conclusie

Jan Palfijn’s Fietswinst conclusie

In deze post krijg je een overzicht van de voordelen van fietspendelen naar het AZ Jan Palfijn. Laat je wagen staan en haal winst uit je fiets.

Met behulp van de eerder besproken kaarten kan je voor jezelf afwegen wat de voordelen zijn van fietspendelen naar het Jan Palfijn. Ik doe even de oefening voor mijn vrouw, die dagelijks vanuit de kolegem wijk te Wondelgem tijdens de spitsuren pendelt.

Tijdswinst

Op de fiets reistijd kaart van de eerste blogpost kan je zien dat vanuit de Kolegem wijk het net minder dan 20 minuten fietsen is naar het Jan Palfijn. Met de auto doe je er ongeveer even lang over, het is dan ook niet verwonderlijk dat het tijdsverlies met de fiets vanuit Wondelgem verwaarloosbaar is, zelfs buiten de ochtendspits.

Tijdswinst met de fiets tijdens gemiddelde drukte

Tijdsverlies door te fietspendelen naar het Jan Palfijn is voor reisafstanden van minder dan 6 km verwaarloosbaar,
en dit zelfs tijdens de spitsuren!

Met de Speed pedelec ben je zelfs in een zone van 10 km even snel of sneller dan de auto.

Fysiek welzijnswinst

In de tweede blogpost bekeken we het effect van fietspendelen op de fysiek. Op de bananenkaart hieronder kan je zien hoeveel energie in bananenequivalenten je verbrandt tijdens het fietspendelen naar het Jan Palfijn.

Je dagelijkse work-out koppelen aan je woon-werk verplaatsing is echte een win-win-win!

Pendelen met de fiets resulteert in een aanzienlijk lager risico op cardiovasculaire aandoeningen en kanker. Door dagelijks 2 maal een fietsrit te doen van minstens 1 banaanequivalent kan je genieten van dit gezondheidseffect. Je woon-werk verplaatsing kan je omtoveren tot je dagelijks workout door simpelweg de fiets te nemen.

Mijn vrouw en ik wonen op 1.5 bananen van het Jan Palfijn, en dat doet mijn vrouw elke dag 2 keer met de fiets. Zo werkt ze aan haar conditie en vermindert ze het risico op hart- en vaatziekten. En te denken dat mensen hun vrije tijd en geld opofferen om in een fitness center op een hometrainer te te zitten. Terwijl je bij het fietspendelen elke dag 2 keer beweegt zonder al teveel tijd en geld te verliezen, in bepaalde gevallen levert het zelfs tijd en geld op! Ongeacht de tijd- of geld factor, zeker is dat fietspendelen goed is voor je gezondheid.

Mentale welzijnswinst

Files zijn voor velen een bron van stress. In de derde blogpost werd het effect van de files op de reistijd besproken, en werd de frustratiekaart hieronder verduidelijkt, welke aangaf vanuit welke zones je hoeveel tijd verliest, maar ook op welke knooppunten je nu net je kostbare tijd verliest.

Fileleed leidt tot verkeersstress
welke je de hele dag met je meedraagt.

Het effect van verkeersstress mag je echt niet onderschatten. Met de fiets ben je misschien wel wat langer onderweg, je staat wel niet aan te schuiven in één of andere file. Door de fiets te kiezen vermijdt mijn vrouw dagelijks 5 minuten fileleed, op een traject van 15 minuten met de wagen. Dit is op maandbasis 1u en 40 minuten nagelbijten dat vermeden wordt door de fiets te nemen.

Ecowinst

Om de uitstoot van 10 woon-werk kilometers met de auto te compenseren heb je 8.5 bomen of 170m2 loofbos nodig

Dat was de ontnuchterende conclusie van de blogpost over de ecologische impact van je vervoersmiddelkeuze. Op de boskaart hieronder kan je uitzoeken hoeveel bos jij zou nodig hebben om de CO2 op te ruimen die je met je autopendelen de lucht in blaast.

Maar er is goed nieuws, want de fiets biedt een preventieve oplossing voor het individueel CO2 probleem. De fiets stoot immers geen CO2 uit bij gebruik, zo draag je met je fiets bij aan een schoner milieu.

Mijn vrouw vermijdt een uitstoot van 370 kg CO2 door het hele jaar door met de fiets te pendelen. Dat is een oppervlakte van 100 m2 bos ofwel 75% van onze tuin.

Geldwinst

Leuker was de conclusie die we konden trekken in de laatste blogpost. De cashkaart leerde ons dat je heel wat geld uitspaart als je met de fiets pendelt.

Per fietskilometer heeft een werknemer van het AZ Jan Palfijn
een rechtstreekse netto-winst van minstens 13.8 € per maand.

Om tot dit getal te komen werd enkel nog maar rekening gehouden met fietsvergoeding en brandstofkosten. Op de cashkaart hieronder vind je terug wat jouw persoonlijke winst kan zijn als je kiest voor je fiets.

Door te fietspendelen doet mijn vrouw 75€ nettowinst, wat een leuke maandelijkse bonus is voor de geleverde inspanningen.

Fietswinst conclusie

We zetten even alle effecten van de fiets op een rijtje.

Doordat mijn vrouw bewust kiest voor de fiets:

  • Heeft ze minder kans op cardiovasculaire ziektes
  • Werkt ze aan haar conditie
  • Vermijdt ze maandelijks 1u en 40 minuten fileleed
  • Vermindert ze haar jaarlijkse CO2 uitstoot met 370 kg, overeenkomt met de CO2 captering van 100 m2 loofbos.
  • Doet ze 75€ per maand winst
  • Kan ze meer tijd nemen om te genieten van haar omgeving

Door bewust voor de fiets te kiezen ondervindt ze bovendien geen tijdsverlies tijdens het pendelen.
Ook is er een plaats extra voor een auto op de rijbaan. Zo reduceert ze het fileleed voor zij die wegens medische redenen niet in staat zijn om te fietsen.

Dit is de essentie van Fietswinst!
Door de kiezen voor je fiets, creëer je niet alleen meer welzijn voor jezelf, maar ook voor de samenleving en het milieu.

Bereken voor jezelf je fietswinst door je woonplaats op te zoeken op de verschillende fietswinstkaarten en vervolgens aan de hand van de kleuren en isolijnen het effect van de fiets af te lezen. Stel finaal jezelf de volgende vraag:

Hoeveel is het je waard?

Om niet in de file te hoeven staan
en minder verkeersstress te ervaren?

Om aan je fitheid te werken en het risico
op cardiovasculaire ziekten en kanker sterk te reduceren?…

Om minder ziek te zijn?

Om productiever te zijn op je werk?…

Om minder CO2 uit te stoten?…

Om minder geld te verspillen aan brandstof?…

Om mensen die om medische redenen niet in staat zijn
om te fietspendelen een vlotte passage naar het werk te gunnen?…

Om meer te vertragen en te genieten?…

Is dit alles je een overstap van de auto naar de fiets waard?

Geldwinst

Geldwinst

We hadden het reeds over tijdswinst, welzijnswinst en ecowinst. Laat je in deze blogpost verrassen van de financiële voordelen van fietspendelen.

Het is geen geheim dat een auto gebruiken en bezitten duur is. De kosten van de brandstof zijn het meest rechtstreeks voelbaar in de portefeuille. Als werknemer bij het AZ Jan Palfijn krijg je bovendien een fietsvergoeding als je met de fiets pendelt. Op de geldwinstkaart wordt de nettowinst van een modale shift, van auto naar fiets, gevisualiseerd. Daarbij werd er zeer conservatief uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 7l/100 km en een brandstofprijs van gemiddeld 1.5€/l. Dit vertaalt zich in een brandstofkost van 0.105 €/km. Als je voor de fiets kiest heb je geen brandstofkosten, en krijg je bovendien een fietsvergoeding van 0.24 €/km, deze is voor de werkgever vrijgesteld van belastingen (1).

Dit betekent dat je door te pendelen met de fiets een rechtstreeks voelbare netto-winst van 0.345 €/km genereert, en hierbij werd nog enkel maar met brandstofkosten rekening gehouden.

Per pendelkilometer heb je met de fiets
een rechtstreekse netto-winst van minstens 13.8 € per maand

Op de geldwinstkaart wordt de rechtstreekse netto-winst per maand weergegeven (2).

netto opbrengst fiets naar AZ Jan Palfijn.

Leg even de tijdswinstkaart naast deze cashkaart en dan zie je dat je vanuit Wondelgem of Sint-Amandsberg makkelijk 100€ netto-winst per maand maakt, en dit zonder tijdsverlies. Vanuit Destelbergen verdien je te fiets het dubbele, maar daar moet je dan wel 15 minuten extra reistijd voor rekenen.

Hoeveel extra reistijd ben jij bereid
te spenderen voor een maandelijks extraatje van 100€?

Uiteraard zijn de kosten van een auto niet enkel beperkt tot brandstofkosten. Het wordt pas echt interessant als je de bijkomende kosten zoals afschrijving, verkeersbelasting, verzekering, onderhoud en boetes in rekening brengt. Transport & Mobility Leuven berekende de gemiddelde totale kost voor een benzinewagen op zowat 0.45 € per km. Voor een dieselwagen kwam men wel op minder dan 25 cent. Door de grotere afstand die diesels doorgaans afleggen, worden hun vaste kosten over meer kilometers gespreid (3). Hoe de feitelijke kosten ook zijn, ze zullen voor een auto met verbrandingsmotor hoger zijn dan deze in rekening genomen op de geldwinstkaart.
Dus wat je ziet op de kaart is vrijwel zeker een onderschatting!

Je kan voor jezelf exact berekenen wat je auto je kost via deze link en zo inschatten wat een overschakeling naar de fiets kan opleveren. Dit artikel gaat verder in op de financiële voordelen van de fiets. Op macroniveau zijn de besparingen van een duurzame modal shift ook groot. Bekijk hier de financiële voordelen voor bedrijven en voor overheden.

Volgende keer maken we de conclusie van de fietswinst behandeling voor AZ Jan Palfijn.

Meer lezen over “Geldwinst”

Ecowinst

Ecowinst

Meer dan ooit is het milieu een “hot topic”. Het klimaat swingt de laatste jaren de pan uit, extreme weersomstandigheden zijn de nieuwe mode, met alle gevolgen van dien. Hoever gaan jij het laten komen vooraleer jij kiest om actie te ondernemen?

In deze post ontdek je hoeveel de auto tijdens het woon-werkverkeer bijdraagt aan global warming en hoe je met de fiets ons klimaat een duwtje in de rug kan geven.

In 2017 was de transportsector verantwoordelijk voor 25% van de broeikasgasuitstoot (1). Daarmee draagt het personenverkeer substantieel bij aan ons klimaatprobleem. De gemiddelde CO2 uitstoot van een Belgische auto was in 2018 137 g CO2/km (2). Om de bijdrage van het woon-werk verkeer met de auto in kaart te brengen, werd er berekend hoeveel CO2 -een broeikasgas- er op jaarbasis in de lucht geblazen wordt door dagelijks met de auto te pendelen naar het het AZ Jan Palfijn.
Maar er is goed nieuws! Om de CO2 uitstoot van je pendelwagen te compenseren kan je bomen aanplanten. Planten nemen CO2 gas op uit de lucht en slaan deze op in vaste vorm, dit proces wordt in klimatologische termen koolstofsequestratie genoemd. Een jong gematigd loofbos, wat vaak voorkomt in West-Europa, is in staat om 37 ton CO2 per hectare per jaar op te slaan (3). Aangezien er in een gematigd loofbos ongeveer 500 bomen/ha staan (4), betekent dit dat 1 boom jaarlijks ongeveer 74 kg CO2 uit de lucht zuigt en omzet in biomassa.

Gematigd loofbos Photo by Dominika Roseclay on Pexels.com

Op de broeikaskaart wordt weergegeven hoeveel bomen je nodig hebt om de CO2 uitstoot van jouw autorit van en naar het AZ Jan Palfijn te compenseren, daarnaast staat op de kaart het hiervoor nodige bosoppervlak en de hoeveelheid CO2/jaar dat dit voorstelt.

Voor 10 woon-werk kilometers met de auto
heb je 8.5 bomen of 170m2 loofbos nodig
om jouw CO2 uitstoot te compenseren.

of je kan ook gewoon met de fiets pendelen…

In Lochristi kleurt de kaart donkergroen. Vanuit deze zone ben je met de auto het snelst via de zuidelijke R4 route, maar de afgelegde afstand is natuurlijk bijna dubbel zo lang dan wanneer je via de Antwerpse steenweg en Dampoort gaat. Hierdoor heb je 20 bomen of 400m2 bos nodig om je uitstoot te compenseren. Rijden via de Dampoort deelt de ecologische druk door 2, maar deze route gaat gepaard met vertragingen en verhoogde verkeersstress, zoals duidelijk werd op de frustratiekaart.

De fiets is een CO2– en stressvrij alternatief. Bovendien werk je aan je fysieke en mentale gezondheid; op de tijdswinstkaart zie je wel dat je met de conventionele fiets maximaal een kwartier trager bent vanuit Lochristi naar het Jan Palfijn, dit verlies is beperkter met de e-bike of speed pedelec.

Is dit extra kwartier pendeltijd je een schoner milieu, een betere fysieke en mentale gezondheid waard? Denk er eens over na, over het financiële meerwaarde van dat kwartiertje hebben we het volgende week, moest je nog argumenten nodig hebben…

Een interessant fenomeen is dat vanuit Oostakker je veel minder uitstoot dan vanuit Lochristi. Dit komt omdat de “snelste” route met de auto daar over de Kennedy laan en Muide gaat, wat veel minder kilometers zijn dan via de zuidelijke route. De vorige blogposts tonen duidelijk aan dat er zeer veel fietswinst te halen valt in Oostakker: tijdswinst, fysieke en mentale gezondheidswinst, en nu dus ook ecowinst en volgende week geldwinst. Als je in Oostakker woont is de fiets echt het overwegen waard.

Hoeveel fietswinst kan je vanuit jouw woonplaats boeken?

De kracht van het individu

Een studie uit 2015 van het Institute for Transportation and Development Policy toonde aan dat een fietstoename van 20% de CO2-uitstoot van passagiersvervoer tegen 2050 met 11 procent zou kunnen verminderen. Dit vertegenwoordigt een wereldwijde besparing van 22 biljoen €, tussen 2015 en 2050 (5). Het is duidelijke dat kiezen voor een conventionele fiets een krachtige ecologische keuze is. Maar ook elektrische fietsen vervuilen per kilometer vele malen minder dan motorfietsen en auto’s (6).

Het wordt tijd dat we ons bewust worden van de gevolgen van onze keuzes in het leven. De auto is zeker een gemakkelijke keuze met duidelijke korte termijn voordelen. Maar kijk ook naar de gevolgen van deze keuze op lange termijn. Hou rekening met de gevolgen voor je gezondheid en bijgevolg voor onze sociale zekerheid. Hou rekening met de gevolgen voor de verkeersdrukte en bijgevolg voor mensen die fysiek niet anders kunnen dan zich -idealiter CO2 neutraal- gemotoriseerd verplaatsen. Hou eveneens rekening met de gevolgen voor het klimaat en bijgevolg de wereld waarin jouw kleinkinderen en hun kleinkinderen terecht zullen komen…

Ja moeke, als je met een zuiver geweten in de ogen van je kleinkinderen wil kijken, en hun wil zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om hen, en hun kinderen, een betere wereld te bezorgen, dan is het aan jou om daar nu actie voor te ondernemen.

Wat kan jij doen? Hoeveel zijn je kleinkinderen je waard?

Actiemogelijkheden

Er zijn een aantal zaken die je kan doen om de CO2 uitstoot van je woon-werkverkeer te reduceren. De fiets is de beste keuze wanneer je voldoende dicht bij je werk woont en je fit genoeg bent. Niet alleen verminder je je ecologische voetafdruk, je geniet ook van bijkomende fysieke en mentale gezondheidswinst, en eventuele tijdswinst en geldwinst (zie volgende week).

Wanneer je te ver woont of niet fysiek in staat bent om te fietsen kan je kijken naar de mogelijkheden van het openbaar vervoer of meer thuiswerken indien je job dat toelaat. Wanneer je toch in de auto stapt kan je je woon-werk CO2 uitstoot nog altijd compenseren door bomen in je tuin aan te planten. De sierteelt- en groenfederatie maakte een handige lijst met ideale klimaatbomen die extra goed gewapend zijn tegen extremer wordende omstandigheden.
Wanneer je niet voldoende plaats hebt in je tuin om je uitstoot te compenseren, en de kans is groot, dan kan je ook projecten steunen die actief gaan herbebossen. https://www.natuurpunt.be/pagina/bos-voor-iedereen-schenk-een-boom-voor-meer-bos is daar een mooi voorbeeld van. Onetreeplanted.org is een groter internationaal project.

De toekomst van onze kinderen ligt in jouw handen!

Meer lezen over “Ecowinst”

Mentale Welzijnswinst

Vermijd uw kas opvreten met de frustratiekaart

Niemand zit graag vast in het verkeer. Volgens onderzoek (1) is pendelen een van de minst aangename dingen die we doen in ons leven. Het is niet alleen een vervelende tijdverspilling – het is een kwestie van volksgezondheid.
In deze blogpost nemen we verkeersstress onder de loep.

Wanneer het verschil gemaakt wordt tussen de auto rijtijd tijdens ochtendspits en de auto rijtijd zonder verkeer, verkrijg je de “frustratiekaart”. Op deze kaart wordt getoond hoe lang je uw kas zult opvreten tijdens een gemiddelde ochtendspits. Ook worden de boosdoeners aangeduid in gekleurde markeringen over de straten; oranje lijnen duiden op vertraagd verkeer tijdens de ochtendspits, rode lijnen zijn stilstaand verkeer.

Deze kaart is de drijvende kracht achter de tijdswinstkaart. Vertraging met de auto zorgt er immers voor dat de fiets even snel of zelfs sneller wordt dan de auto, zelfs vanuit verder gelegen regio’s.

De zone waar je weinig last hebt van verkeersdrukte ’s morgens is behoorlijk klein en bevind zich vooral in de onmiddellijke nabijheid de R4. Sint-Martens-Latem heeft relatief weinig verkeersdruk door een vrij verkeersluwe connectie via de beukenlaan. De N9, verbinding Eeklo – Gent, is ’s morgens behoorlijk druk, en zorgt voor minstens 5 minuten vertraging. Dit verklaart waarom je even snel bent met de fiets als wagen vanuit Vinderhoute en Belzele

De Drongensesteenweg zorgt ervoor dat iedereen die via Drongen dacht Gent binnen te rijden met de wagen eraan is voor minstens 5 minuten kas opvreten. Niet te verwonderen dat je vanuit Drongen dorp naar het AZ Jan Palfijn even snel bent met de fiets. Idem voor automobilisten uit Oostakker en verder ten noorden, zij mogen tandenknarsen op het knooppunt Kennedylaan – Eisenhowerlaan. Daar bovenop staan ze opnieuw stil in de Muide en/of op Dampoort, alwaar ook de autopendelaars uit St-Amandsberg samenkomen om zich te vergapen aan het oog van de Gentse ochtendorkaan. Deze 2 bottlenecks zorgen ervoor dat je vanuit de zone ten oosten van de R40 even snel bent met de fiets als met de auto, als je naar het Jan Palfijn pendelt in de ochtendspits.

In het Noorden kampt men met het knooppunt Zeeschipstraat – Evergemsesteenweg, dat elke ochtend trouw rood kleurt; al heeft men daar in Evergem en alles daar ten noorden minder last van. Enfin, ’s morgens tenminste, want iedereen die daar woont weet heel goed dat ze in de avondspits de volle lading krijgen.

Hooray for science

In Amerikaanse steden ter grootte van Gent (volgens aantal inwoners) verliest een automobilist gemiddeld 24 uur per jaar in de file (2). Dat zijn 3 werkdagen stil zitten, tijd verliezen, dure brandstof verbranden, CO2 en fijn stof uitstoten… Een andere tol van auto pendelen is verkeersstress (3), voortkomend uit het gevoel van hulpeloosheid die we ervaren in de verkeersdrukte en de onvoorspelbaarheid ervan.

Als je fietst naar het werk maak je dubbele winst; je vermijdt niet alleen de negatieve gevolgen van het autoverkeer (verkeersstress, CO2 uitstoot, brandstofkosten), in plaats daarvan krijg je de positieve gevolgen van fietsen (fysiek en mentaal welzijn, schoonheid en verstilling). Daarenboven ben je productiever op je werkplek als je met de fiets pendelt (7).

Verkeersstress kan worden gekwantificeerd, uit een ophefmakend Chinees onderzoek van 2016 bleek dat Pekingezen -niet het hondenras- bereid zijn om 5 minuten aan vrijetijdsactiviteiten in te ruilen om slechts 1 minuut verkeersdrukte uit te sparen (4).
Als dit ook voor Belgen geldt, kan je de tijdswinstkaart vanuit een heel nieuw perspectief bekijken. Vanuit Vinderhoute sta je tijdens de ochtendspits minstens 10 minuten wortel te schieten. Met de fiets ben je slechts 5 minuten trager dan de auto, dus volgens het onderzoek zouden de Chinezen bereidt zijn om deze ruil te maken, louter om maar niet hun kas te moeten opvreten in het verkeer.

Hoeveel bent u bereidt in te ruilen
om niet in de file te hoeven staan?…

Om aan je gezondheid te werken en het risico op cardiovasculaire ziekten en kanker sterk te reduceren?…

Om productiever te zijn op je werk?…

Om minder CO2 uit te stoten?…

Om minder geld te verspillen aan brandstof?…

Om mensen die niet fit genoeg zijn om te fietspendelen
een vlotte passage naar het werk te gunnen?…

Om meer te vertragen en te genieten?…

Wat is dit alles je waard?
Meer lezen over “Mentale Welzijnswinst”

Fysieke welzijnswinst

Werk aan je fysiek welzijn
met de bananenkaart…

Met het woon-werk verkeer naar het AZ Jan Palfijn als case licht ik in deze blogpost de mogelijke fysieke gezondheidseffecten van de fiets toe. In deze reeks van blogposts wil ik een duurzame modale shift aanmoedigen door gerichte sensibilisering van de werknemer.

Kiezen voor de fiets kan allerhande gezondheidsvoordelen hebben, zowel fysiek als mentaal (0). Om een maat te kunnen plakken op het fysieke gezondheidseffect werd de pendeltijd met de fiets uit de vorige blogpost omgezet naar energieverbruik, de energie die je nodig hebt om van je woonplaats naar je werkplek te fietsen. Dit gebeurde met behulp van de MET waarden uit het 2011 Compendium of Physical Activities(1). Uiteraard werd hier gerekend met gemiddelden, en is het respectievelijk energieverbruik afhankelijk van het type fiets, het gewicht, geslacht en de leeftijd van de bestuurder en ook de snelheid en weerstand waarmee gefietst wordt.

Om het energieverbruik tastbaarder te maken werden de kilocalorieën omgezet in “bananen equivalenten”, deze eenheid komt overeen met de energetische inhoud van 1 middelgrote banaan, namelijk 105 kcal volgens USDA (2).

bananenkaart naar het AZ Jan Palfijn

Op de bananenkaart kan een werknemer van het AZ Jan Palfijn zien wat zijn gezondheidswinst kan zijn als hij met de fiets pendelt. Voor mijn vrouw is dat -vanuit Wondelgem- ongeveer anderhalve banaan per rit, dus 3 bananen ofwel 315 kcal aan energieverbruik tijdens het fietsen per dag.

van De Pinte naar het Jan Palfijn
verbrand je op de fiets gemiddeld de energie-inhoud van 2 bananen.

Met deze kennis hoeft mijn vrouw zich niet meer schuldig te voelen als ze een vroegtijdig tussendoortje neemt na haar pendelrit, of kan ze rusten op haar lauweren in de wetenschap dat ze met haar fietsrit mooi aan haar lijn heeft gewerkt, niet dat ze dat nodig heeft hoor :-).
Ongeacht de bananen of kilocalorieën, door te fietsen train je je spieren en gaat je lichaam beter functioneren. Je bent in de buitenlucht en neemt dus zonlicht op. Dit heeft positieve gevolgen op je cardiovasculair systeem, immuunsysteem en mentaal welzijn (3)

Hooray for science

Pendelen met de fiets resulteert in een aanzienlijk lager risico op cardiovasculaire aandoeningen en kanker.

In een grondig onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Glasgow (4), volgden de onderzoekers meer dan 250 000 werkmensen gedurende vijf jaar. Men concludeerde dat fietsen naar het werk, tijdens het onderzoek, gepaard ging met zeer grote gezondheidsvoordelen. Pendelaars die naar het werk fietsten, liepen tijdens het onderzoek 41% minder risico om te overlijden dan mensen die zich met het openbaar vervoer of auto verplaatsten. Ze hadden ook 46% minder risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en 52% minder risico om te overlijden ten gevolge van deze aandoeningen. Ook werd 45% minder risico op kanker vastgesteld en 40% minder risico op overlijden ten gevolge van kanker.

Je reduceert het risico op overlijden aan een cardiovasculaire aandoening door dagelijks 2 maal een fietsrit te doen
van 1 banaanequivalent.

Een actief woon-werk verkeer is het antwoord voor de gezondheid van onze gemeenschap (5).Een wekelijks bruto-energieverbruik van ten minste 955 kcal wordt aanbevolen om het risico op overlijden aan een cardiovasculaire aandoening te verminderen. Dit kan worden bereikt door tweemaal per dag 1 banaanequivalent te fietsen zonder ondersteuning, en dit 5 dagen per week. Dit komt overeen met een kwartier fietsen aan 16km/u.

Dus je bent gezond bezig als je op de bananenkaart buiten de ‘1 banaan’-zone woont en dagelijks met de fiets naar het AZ Jan Palfijn rijdt!
Toch wat je dagelijkse beweging betreft…

In een volgende blogpost neem ik mentaal welzijn en woon-werk verkeer onder de loep.

Meer lezen over “Fysieke welzijnswinst”

Haal fietswinst uit het woon-werkverkeer

Pendelen naar AZ Jan Palfijn 

Deel 1: Tijdswinst

Het grootste motief om ons te verplaatsen is werkgerelateerd (1). Het is dan ook logisch om het woon-werk verkeer onder de loep te nemen indien we onze mobiliteit wensen te verduurzamen. In deze en volgende blogposts wil ik een duurzame modale shift aanmoedigen door gerichte sensibilisering van de werknemer.

Inleiding

Volgens het Onderzoek Verplaatsingsgedrag 5.3 geschiedt 68% van het woon-werk verkeer met de auto (2). Sterker nog, ongeveer de helft van de Belgen (47%) die op minder dan 5 km van het werk woont, neemt de auto om te pendelen (3).

De helft van de Belgen die op minder dan 5 km van het werk woont, neemt de auto om te pendelen

Ik concludeer uit deze cijfers dat er best nog wat potentieel bestaat voor de fiets, zeker bij woon-werk verkeer over korte afstanden. 60% van de Belgen woont immers op minder dan 15 km van het werk (4), en de gemiddelde verplaatsingstijd is een kleine 30 minuten per woon-werk verplaatsing (5). Het wordt interessant als je weet dat je met een speed pedelec aan een gemiddelde snelheid van 26 km/u deze afstand in 35 minuten kan overbruggen; zonder files, uitlaatgassen, en dure brandstofkosten… Toch ziet men een relatief laag aandeel van de fietser in de het woon-werk verkeer.

Ik hoop dat in deze blogpost reeks krachtige argumenten kunnen gevonden worden om de auto wat meer in de garage te laten staan. Zo zal er immers minder file zijn voor zij die hun trouwe vierwieler nodig hebben voor hun professionele activiteit, en is er meer ruimte voor een vlot openbaar vervoer, wat dan weer essentieel is voor mensen die fysiek beperkt zijn om zich met de fiets te verplaatsen..

Case: Pendelen naar AZ Jan Palfijn

Om fietswinst bij het pendelen te demonstreren koos ik het Jan Palfijn. De reden is zeer eenvoudig, mijn vrouw werkt daar en belofte maakt schuld.
Het AZ Jan Palfijn Gent is een algemeen openbaar ziekenhuis met 526 bedden en 1102 medewerkers. Het is gelegen te Gent tussen de watersportbaan en de R40. 55% van de werknemers komt met de wagen, terwijl 45% binnen een straal van 10 km woont (6). En ik verzeker je dat het niet de 55% automobilisten zijn die verder dan 10 km wonen.

reistijden met de tweewieler

Uit analyse van ovg 3, tabel 129 (5) kan je stellen dat een belg een voorkeur heeft om minder dan 45 minuten te besteden aan woon-werk verkeer. Op volgende overzichtskaart zie je wat deze maximale reistijd geografisch betekent, voor de fiets, ebike en speed pedelec. De binnenste ringen zijn 20 minuten pendeltijd, een zeer aanvaardbare reistijd vind ik persoonlijk. Bekijk de kaart in detail door erop te klikken, let op, de kaarten in deze post zijn grote bestanden van ongeveer 23MB.

Bij elke iso-lijn staan 3 getallen, dit zijn de reistijden van respectievelijk de fiets, ebike en speed pedelec naar het Jan Palfijn. De werknemers kunnen op deze kaart nagaan hoe lang het met een tweewieler rijden is naar het werk.

Reistijden met de auto

Hieronder vind je reistijden voor de auto in een algemene drukte en specifiek tijdens de ochtendspits. Werknemers met een vast uurrooster bekijken beter de 2de kaart want ik moet je niet vertellen dat tijdens de spits de reistijden nogal kunnen verschillen.
Je kan de kaart op volledige grootte bekijken door rechtsonder in de gallerijmodus te klikken.

De ochtendspits heeft een vrij grote impact op de reistijden. Er zijn duidelijke bottlenecks in de rand van Gent die reistijden -voor de auto- de hoogte in jagen. Dit heeft ook zijn effect op de fietswinst, er zal relatief meer winst zijn voor de fiets tijdens de ochtendspits. Daarom dat de fietswinstkaart ook voor deze 2 situaties gegenereerd.
Het effect van de spits wordt in detail besproken in een volgende blogpost.

Fietswinstkaart

Door het verschil te maken tussen de autokaart en de fietskaart, bekomt men een fietswinstkaart. Meer details over hoe zo’n kaart is opgebouwd vind je hier. Op de fietswinstkaart kan je zien welk vervoersmiddel, de fiets of de auto, voor jou het snelst is naar het Jan Palfijn. Zoek op waar je woont en bepaal aan de hand van de kleuren en iso-lijnen je fietswinst. Vanuit de groene zones is de fiets sneller, in de geel tot rode zones wint de auto. In de niet gekleurde zones zijn de reistijden voor auto en fiets ongeveer gelijk.

Verrassend genoeg ben je niet veel trager met een gewone fiets uit Sint-Amandsberg, Gentbrugge, Drongen, Mariakerke, Wondelgem en zelfs Oostakker. Ben je bereid om 10 minuten extra met de fiets te rijden, omwille van de extra voordelen zoals gezondheid, ecologische en financieel (zie volgende blogposts), dan kan je vanuit Latem, Sint-Denijs-Westrem en Destelbergen komen. En met de ebike of speed pedelec wordt de situatie nog groenkleuriger natuurlijk!

Tijdens de ochtendspits

Voor zij die in vast uurrooster werken is een fietswinstkaart met verkeersdrukte tijdens de ochtendspits interessanter, aangezien ze zelden pendelen buiten de spits.

Merk op dat deze kaart groener kleurt dan zijn tegenhanger bij een algemene verkeersdrukte. Dit komt omdat auto’s er langer over doen tijdens de spits wegens de gekende files, terwijl de fietsers daar amper last van hebben. Vooral in het noorden van Gent, zie Belsele en Oostakker, valt er veel fietswinst te halen tijdens de spits. Met de speed pedelec ben je in een straal van 10 km even snel of sneller dan de auto.

Met de speed pedelec ben je in een straal van 10 km
even snel of sneller dan de auto.

In deze post hebben we het vooral gehad over tijdswinst of verliezen. In een volgende blogpost bespreek ik andere winsten die je kan boeken met de fiets naar het werk, zoals financieel, ecologisch en welzijnswinst.

Meer lezen over “Haal fietswinst uit het woon-werkverkeer”

Met de fiets of auto naar centrum Gent?

In deze blogpost vindt elke Gentenaar welk vervoersmiddel voor hem of haar het snelst is naar het Gent’s stadscentrum.

Fiets of auto? De fietswinstkaart

De data voor een fietswinstkaart zoals hieronder is afkomstig van Google maps. Voor elk punt op de kaart werden de reistijden naar de Korenmarkt opgevraagd (de witte stip onder de “G” van “Ghent”); en dit voor zowel een fietser en als een automobilist. Meer details omtrent de data acquisitie en verwerking kan je terugvinden in de vorige blogpost. Voor elk punt op de kaart wordt de reistijd met de auto afgetrokken van de reistijd met de fiets, en vervolgens wordt de bekomen “fietswinst” gevisualiseerd in een heatmap: de fietswinstkaart.

Om te weten hoeveel fietswinst jij kan hebben naar centrum Gent, kijk je naar de kleur van de zone waarin je startpunt zich bevindt en de omliggende iso-lijnen, deze zijn gemarkeerd met de reistijdverschillen.

In de groene zones is de reistijd met de fiets korter dan met de auto naar de Korenmarkt, daar heb je fietswinst. In de geel tot rode zones wint de auto. Wanneer de fietswinst tussen -5 en +5 minuten ligt, wordt de zone op de kaart niet gekleurd, vanuit die zone zijn fiets en auto ongeveer even snel naar de Korenmarkt.

fietswinst met de klassieke fiets naar de Korenmarkt

Binnen de R4 is een fietser even snel, of vaak zelfs sneller, in het centrum van Gent als een automobilist

Binnen de R40 ben je vlot 5 tot 10 minuten sneller met de fiets dan de auto. Tussen de R4 en de R40 ben je in het algemeen even snel of sneller met de fiets. Dit geldt zelfs voor een aantal randgemeenten buiten de R4.

En ook nog dit…

De data van Google maps omvat gemiddelde verkeersvertragingen, over de hele dag gerekend. Hou er rekening mee dat je in de spits hoogst waarschijnlijk meer tijd met de auto verliest. Ook kan er tijdens het weekend al eens een parkeergarage vol zijn. Het file- en parkeerprobleem treft de fietser uiteraard veel minder. Met de fiets kan je file-filteren en kan je veel goedkoper en dichter bij je bestemming parkeren. Bij het berekenen van de fietswinst werd er trouwens geen rekening gehouden met de nodige parkeertijd, maar ook niet met fietsvoorbereidingen zoals het wapenen tegen eventuele weersomstandigheden.

Door voor je fiets te kiezen, spaar je niet alleen geld en tijd,
reduceer je niet alleen file- en parkeerleed voor jezelf en anderen, bovendien werk je aan je lichaam en het klimaat.

Dit is allemaal fietswinst.

Fietswinst met de ebike

Een ebike vergroot je bereik en stelt je in staat om met gemak een sterke tegenwind of heuvel te lijf te gaan. Vrijwel overal ben je sneller met de ebike omdat nu eenmaal je gemiddeld snelheid hoger ligt. Dit vertaalt zich in een hogere fietswinst, en dus een groenere fietswinstkaart. Voor de berekeningen werd aangenomen dat een ebike 15% sneller is dan een klassieke fiets, wat naar mijn mening vrij conservatief is.

fietswinst met de ebike naar de Korenmarkt

In een volgende post bespreek ik de mogelijke fietswinst bij het pendelen van en naar het werk. So stay tuned for more.


Indien je een gepersonaliseerde kaart wil voor een bijzondere eindbestemming of startpunt, kan je steeds contact met me opnemen.