Park&Bike naar Gent

Ben je de files van en naar Gent-centrum beu?

De oplossing is eenvoudig:

Ga er niet in staan!

Parkeer je aan de rand van de stad en doe #fietswinst in de plaats

Kiezen om in de Gentse files te staan zorgt voor verkeersstress, te laat komen op je afspraak, lawaai en schadelijke uitlaatgassen. Bovendien is het ook nog eens enorm duur aan brandstof- een parkeerkosten, voor jou of je werkgever.
Maar er is goed nieuws! Je hoeft hier helemaal niet aan mee te doen, door te kiezen voor het fietsalternatief ga zelfs winst doen, Fietswinst.

Heb je er al eens aan gedacht om je auto aan de rand van de stad te parkeren en je rit verder te zetten met fiets? Fietswinst deed de analyse voor de Park en Ride Gentbrugge en Gentbrugge Arsenaal. Autoritten naar bestemmingen in het centrum in een typische ochtendspits, gecombineerd met parking zoeken en wandelen, werden vergeleken met het alternatieve Park&Bike scenario: op de E17 de afrit Gentbrugge nemen, parkeren in een P&R parking en met vervolgens de conventionele fiets naar rechtstreeks naar de bestemming rijden.

De resultaten zijn opvallend, op de tijdswinstkaart hieronder zie je welke bestemmingen en hoeveel sneller het park & bike alternatief daadwerkelijk is.

tijdswinst met conventionele fiets: autoscenario vs P&B Gentbrugge scenario naar Gent centrum

Hier wordt diepgaand uitgelegd hoe je deze kaart interpreteert. Blauwe ‘P”s zijn ondergrondse parkingen die werden opgenomen in de analyse, maar indien de wandelafstand te ver werd een straatparkeer optie in rekening gebracht.

Vanuit P&R Gentbrugge rij je naar Gent centrum
met de fiets even snel of sneller dan de auto.

In 30 minuten sta je met een conventionele fiets aan de andere kant van Gent, bijvoorbeeld de rechtbank aan het Rabot. Dat lijkt misschien lang, maar met de auto doe je er even lang over omdat je dan met z’n allen moet aanschuiven op de R40. Met de elektrische fiets kleurt de kaart groener, logischerwijs nog meer tijdswinst dus.

tijdswinst met elektrische fiets: autoscenario vs P&B Gentbrugge scenario naar Gent centrum

Een opmerkelijke uitzondering is de buurt rond het Sint-Pieters station, daar is auto scenario duidelijk sneller. Dit komt omdat er via E17 en R4 een vlotte verbinding is naar Parking Gent-Sint-Pieters.

Hoewel tijd het meest kostbare en gelimiteerde goed is in dit universum, valt er meer fietswinst te halen dan tijdswinst alleen. Door de laatste kilometers af te leggen met de fiets, werk je aan je conditie voor gemiddeld 2 bananen per dag, wat zorgt voor significante gezondheidsvoordelen, zoals minder kans op kanker en hart en vaatziekten.

Ook geef je je brein de kans om te luchten voor je je dag begint, dit zorgt voor een frissere kop de ganse dag lang. Na een drukke werkdag kan je heerlijk uitwaaien op de fiets om je werk los te laten. Door te fietsen vermijd je ook file- en parkeerstress, een niet te onderschatten onderdrukker van je mentaal welzijn.

Ook ga je geen fijn stof, CO2 en stank de stadslucht inblazen, dat is goed voor het milieu. Door te park en biken spaar je per jaar gemiddeld 350 kg CO2 uit. Om deze uitstoot te compenseren zou je 5 volgroeide bomen nodig hebben die de uitgestoote CO2 terug uit de lucht halen.

Ook kost het Park&Bike scenario jezelf en/of je werkgever veel minder geld. De P&R’s zijn immers gratis in Gent, straat– en ondergronds parkeren worden duurder naarmate je dichter bij het centrum parkeert. Tel daarbij de extra brandstofkosten op en je zit aan een gemiddelde bijkomende kost van 120€ per maand voor het autoscenario. Dit bedrag houdt ook rekening met de kost van een Donkey Replublic’s deelfiets, het nieuwe fietsdeelproject van Stad Gent.

Bijkomend heb je met de fiets heel je wat opportuniteiten om nog wat (natuur)schoon mee te pikken. Denk maar aan het keizerspark of Portus Ganda. Op het gezellige tempo van de fiets heb je ruim de tijd om met volle teugen te genieten. Een onrechtstreeks effect van meer fietsen is dat de auto files dan weer afnemen, waardoor er meer plaats is voor zij die door professionele of persoonlijke omstandigheden niet kunnen fietsen.

Hier al voordelen op een rijtje, maak voor jezelf uit wat belangrijk is in het leven:

Park & Bike Gentbrugge betekent:

Sneller ter plaatse
minder kans op cardiovasculaire ziektes en kankers
een gratis workout
geen file- of parkeerstress
minder uitstoot
meer genieten
120€ winst per maand

#blijventrappen en doe #fietswinst!

In Brussel wordt het Park&Bike scenario tegenwoordig hard aangemoedigd: https://mobilite-mobiliteit.brussels/nl/parkbike-voor-de-pendelaars

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s