Ecowinst

Ecowinst

Meer dan ooit is het milieu een “hot topic”. Het klimaat swingt de laatste jaren de pan uit, extreme weersomstandigheden zijn de nieuwe mode, met alle gevolgen van dien. Hoever gaan jij het laten komen vooraleer jij kiest om actie te ondernemen?

In deze post ontdek je hoeveel de auto tijdens het woon-werkverkeer bijdraagt aan global warming en hoe je met de fiets ons klimaat een duwtje in de rug kan geven.

In 2017 was de transportsector verantwoordelijk voor 25% van de broeikasgasuitstoot (1). Daarmee draagt het personenverkeer substantieel bij aan ons klimaatprobleem. De gemiddelde CO2 uitstoot van een Belgische auto was in 2018 137 g CO2/km (2). Om de bijdrage van het woon-werk verkeer met de auto in kaart te brengen, werd er berekend hoeveel CO2 -een broeikasgas- er op jaarbasis in de lucht geblazen wordt door dagelijks met de auto te pendelen naar het het AZ Jan Palfijn.
Maar er is goed nieuws! Om de CO2 uitstoot van je pendelwagen te compenseren kan je bomen aanplanten. Planten nemen CO2 gas op uit de lucht en slaan deze op in vaste vorm, dit proces wordt in klimatologische termen koolstofsequestratie genoemd. Een jong gematigd loofbos, wat vaak voorkomt in West-Europa, is in staat om 37 ton CO2 per hectare per jaar op te slaan (3). Aangezien er in een gematigd loofbos ongeveer 500 bomen/ha staan (4), betekent dit dat 1 boom jaarlijks ongeveer 74 kg CO2 uit de lucht zuigt en omzet in biomassa.

Gematigd loofbos Photo by Dominika Roseclay on Pexels.com

Op de broeikaskaart wordt weergegeven hoeveel bomen je nodig hebt om de CO2 uitstoot van jouw autorit van en naar het AZ Jan Palfijn te compenseren, daarnaast staat op de kaart het hiervoor nodige bosoppervlak en de hoeveelheid CO2/jaar dat dit voorstelt.

Voor 10 woon-werk kilometers met de auto
heb je 8.5 bomen of 170m2 loofbos nodig
om jouw CO2 uitstoot te compenseren.

of je kan ook gewoon met de fiets pendelen…

In Lochristi kleurt de kaart donkergroen. Vanuit deze zone ben je met de auto het snelst via de zuidelijke R4 route, maar de afgelegde afstand is natuurlijk bijna dubbel zo lang dan wanneer je via de Antwerpse steenweg en Dampoort gaat. Hierdoor heb je 20 bomen of 400m2 bos nodig om je uitstoot te compenseren. Rijden via de Dampoort deelt de ecologische druk door 2, maar deze route gaat gepaard met vertragingen en verhoogde verkeersstress, zoals duidelijk werd op de frustratiekaart.

De fiets is een CO2– en stressvrij alternatief. Bovendien werk je aan je fysieke en mentale gezondheid; op de tijdswinstkaart zie je wel dat je met de conventionele fiets maximaal een kwartier trager bent vanuit Lochristi naar het Jan Palfijn, dit verlies is beperkter met de e-bike of speed pedelec.

Is dit extra kwartier pendeltijd je een schoner milieu, een betere fysieke en mentale gezondheid waard? Denk er eens over na, over het financiële meerwaarde van dat kwartiertje hebben we het volgende week, moest je nog argumenten nodig hebben…

Een interessant fenomeen is dat vanuit Oostakker je veel minder uitstoot dan vanuit Lochristi. Dit komt omdat de “snelste” route met de auto daar over de Kennedy laan en Muide gaat, wat veel minder kilometers zijn dan via de zuidelijke route. De vorige blogposts tonen duidelijk aan dat er zeer veel fietswinst te halen valt in Oostakker: tijdswinst, fysieke en mentale gezondheidswinst, en nu dus ook ecowinst en volgende week geldwinst. Als je in Oostakker woont is de fiets echt het overwegen waard.

Hoeveel fietswinst kan je vanuit jouw woonplaats boeken?

De kracht van het individu

Een studie uit 2015 van het Institute for Transportation and Development Policy toonde aan dat een fietstoename van 20% de CO2-uitstoot van passagiersvervoer tegen 2050 met 11 procent zou kunnen verminderen. Dit vertegenwoordigt een wereldwijde besparing van 22 biljoen €, tussen 2015 en 2050 (5). Het is duidelijke dat kiezen voor een conventionele fiets een krachtige ecologische keuze is. Maar ook elektrische fietsen vervuilen per kilometer vele malen minder dan motorfietsen en auto’s (6).

Het wordt tijd dat we ons bewust worden van de gevolgen van onze keuzes in het leven. De auto is zeker een gemakkelijke keuze met duidelijke korte termijn voordelen. Maar kijk ook naar de gevolgen van deze keuze op lange termijn. Hou rekening met de gevolgen voor je gezondheid en bijgevolg voor onze sociale zekerheid. Hou rekening met de gevolgen voor de verkeersdrukte en bijgevolg voor mensen die fysiek niet anders kunnen dan zich -idealiter CO2 neutraal- gemotoriseerd verplaatsen. Hou eveneens rekening met de gevolgen voor het klimaat en bijgevolg de wereld waarin jouw kleinkinderen en hun kleinkinderen terecht zullen komen…

Ja moeke, als je met een zuiver geweten in de ogen van je kleinkinderen wil kijken, en hun wil zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om hen, en hun kinderen, een betere wereld te bezorgen, dan is het aan jou om daar nu actie voor te ondernemen.

Wat kan jij doen? Hoeveel zijn je kleinkinderen je waard?

Actiemogelijkheden

Er zijn een aantal zaken die je kan doen om de CO2 uitstoot van je woon-werkverkeer te reduceren. De fiets is de beste keuze wanneer je voldoende dicht bij je werk woont en je fit genoeg bent. Niet alleen verminder je je ecologische voetafdruk, je geniet ook van bijkomende fysieke en mentale gezondheidswinst, en eventuele tijdswinst en geldwinst (zie volgende week).

Wanneer je te ver woont of niet fysiek in staat bent om te fietsen kan je kijken naar de mogelijkheden van het openbaar vervoer of meer thuiswerken indien je job dat toelaat. Wanneer je toch in de auto stapt kan je je woon-werk CO2 uitstoot nog altijd compenseren door bomen in je tuin aan te planten. De sierteelt- en groenfederatie maakte een handige lijst met ideale klimaatbomen die extra goed gewapend zijn tegen extremer wordende omstandigheden.
Wanneer je niet voldoende plaats hebt in je tuin om je uitstoot te compenseren, en de kans is groot, dan kan je ook projecten steunen die actief gaan herbebossen. https://www.natuurpunt.be/pagina/bos-voor-iedereen-schenk-een-boom-voor-meer-bos is daar een mooi voorbeeld van. Onetreeplanted.org is een groter internationaal project.

De toekomst van onze kinderen ligt in jouw handen!

Graag doe ik een oproep aan de wetenschappelijke gemeenschap om de conclusies in deze blogpost te weerleggen of te nuanceren, want eigenlijk is dit echt vreselijk als je er over nadenkt. Noteer dat er op de broeikaskaart geen rekening werd gehouden met de extra CO2 die je wagen uitblaast bij het stilstaan in files, en de CO2 uitstoot tijdens productie van de auto of fiets.

  1. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/1180.pdf
  2. https://ecoscore.be/en/fiches
    https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en
  3. https://www.researchgate.net/publication/259195568_Carbon_Sequestration_in_Temperate_Forests.
    https://www.researchgate.net/publication/228311252_Carbon_Sinks_in_Temperate_Forests1
    Een jong groeiende gematigd loofbos slaat 20 ton hout of 10 ton koolstof per hectare per jaar op. Dit is gelijk aan 37 ton CO2 sequestratie aangezien 1 g koolstof gelijk is aan 3.7 g CO2 (verhouding molaire gewichten).
    http://www.unm.edu/~jbrink/365/Documents/Calculating_tree_carbon.pdf
  4. https://www.researchgate.net/publication/281532511_Mapping_tree_density_at_a_global_scale/figures
    https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/bosinventarisatie_1997-1999.pdf
    Het gemiddeld bestandsgrondvlak in een loofbos is 22 m²/ha, in een naaldbos 30 m²/ha en in een gemengd bos 25 m²/ha.
  5. https://www.itdp.org/2015/11/12/a-global-high-shift-cycling-scenario/
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920908001387
  7. 137g CO2/km x 2 keer/dag *(52*5-20-10) dagen/jaar = 63 kg CO2/jaar/km
    63 kg CO2/jaar/km / 74 kg CO2/boom/jaar = 0.85 boom /km

3 gedachten over “Ecowinst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s