Mentale Welzijnswinst

Vermijd uw kas opvreten met de frustratiekaart

Niemand zit graag vast in het verkeer. Volgens onderzoek (1) is pendelen een van de minst aangename dingen die we doen in ons leven. Het is niet alleen een vervelende tijdverspilling – het is een kwestie van volksgezondheid.
In deze blogpost nemen we verkeersstress onder de loep.

Wanneer het verschil gemaakt wordt tussen de auto rijtijd tijdens ochtendspits en de auto rijtijd zonder verkeer, verkrijg je de “frustratiekaart”. Op deze kaart wordt getoond hoe lang je uw kas zult opvreten tijdens een gemiddelde ochtendspits. Ook worden de boosdoeners aangeduid in gekleurde markeringen over de straten; oranje lijnen duiden op vertraagd verkeer tijdens de ochtendspits, rode lijnen zijn stilstaand verkeer.

Deze kaart is de drijvende kracht achter de tijdswinstkaart. Vertraging met de auto zorgt er immers voor dat de fiets even snel of zelfs sneller wordt dan de auto, zelfs vanuit verder gelegen regio’s.

De zone waar je weinig last hebt van verkeersdrukte ’s morgens is behoorlijk klein en bevind zich vooral in de onmiddellijke nabijheid de R4. Sint-Martens-Latem heeft relatief weinig verkeersdruk door een vrij verkeersluwe connectie via de beukenlaan. De N9, verbinding Eeklo – Gent, is ’s morgens behoorlijk druk, en zorgt voor minstens 5 minuten vertraging. Dit verklaart waarom je even snel bent met de fiets als wagen vanuit Vinderhoute en Belzele

De Drongensesteenweg zorgt ervoor dat iedereen die via Drongen dacht Gent binnen te rijden met de wagen eraan is voor minstens 5 minuten kas opvreten. Niet te verwonderen dat je vanuit Drongen dorp naar het AZ Jan Palfijn even snel bent met de fiets. Idem voor automobilisten uit Oostakker en verder ten noorden, zij mogen tandenknarsen op het knooppunt Kennedylaan – Eisenhowerlaan. Daar bovenop staan ze opnieuw stil in de Muide en/of op Dampoort, alwaar ook de autopendelaars uit St-Amandsberg samenkomen om zich te vergapen aan het oog van de Gentse ochtendorkaan. Deze 2 bottlenecks zorgen ervoor dat je vanuit de zone ten oosten van de R40 even snel bent met de fiets als met de auto, als je naar het Jan Palfijn pendelt in de ochtendspits.

In het Noorden kampt men met het knooppunt Zeeschipstraat – Evergemsesteenweg, dat elke ochtend trouw rood kleurt; al heeft men daar in Evergem en alles daar ten noorden minder last van. Enfin, ’s morgens tenminste, want iedereen die daar woont weet heel goed dat ze in de avondspits de volle lading krijgen.

Hooray for science

In Amerikaanse steden ter grootte van Gent (volgens aantal inwoners) verliest een automobilist gemiddeld 24 uur per jaar in de file (2). Dat zijn 3 werkdagen stil zitten, tijd verliezen, dure brandstof verbranden, CO2 en fijn stof uitstoten… Een andere tol van auto pendelen is verkeersstress (3), voortkomend uit het gevoel van hulpeloosheid die we ervaren in de verkeersdrukte en de onvoorspelbaarheid ervan.

Als je fietst naar het werk maak je dubbele winst; je vermijdt niet alleen de negatieve gevolgen van het autoverkeer (verkeersstress, CO2 uitstoot, brandstofkosten), in plaats daarvan krijg je de positieve gevolgen van fietsen (fysiek en mentaal welzijn, schoonheid en verstilling). Daarenboven ben je productiever op je werkplek als je met de fiets pendelt (7).

Verkeersstress kan worden gekwantificeerd, uit een ophefmakend Chinees onderzoek van 2016 bleek dat Pekingezen -niet het hondenras- bereid zijn om 5 minuten aan vrijetijdsactiviteiten in te ruilen om slechts 1 minuut verkeersdrukte uit te sparen (4).
Als dit ook voor Belgen geldt, kan je de tijdswinstkaart vanuit een heel nieuw perspectief bekijken. Vanuit Vinderhoute sta je tijdens de ochtendspits minstens 10 minuten wortel te schieten. Met de fiets ben je slechts 5 minuten trager dan de auto, dus volgens het onderzoek zouden de Chinezen bereidt zijn om deze ruil te maken, louter om maar niet hun kas te moeten opvreten in het verkeer.

Hoeveel bent u bereidt in te ruilen
om niet in de file te hoeven staan?…

Om aan je gezondheid te werken en het risico op cardiovasculaire ziekten en kanker sterk te reduceren?…

Om productiever te zijn op je werk?…

Om minder CO2 uit te stoten?…

Om minder geld te verspillen aan brandstof?…

Om mensen die niet fit genoeg zijn om te fietspendelen
een vlotte passage naar het werk te gunnen?…

Om meer te vertragen en te genieten?…

Wat is dit alles je waard?
  1. https://science.sciencemag.org/content/306/5702/1776
  2. https://mobility.tamu.edu/umr/report/
  3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277953603005677
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0047272716300871
  5. http://theconversation.com/road-rage-why-normal-people-become-harmful-on-the-roads-60845
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0047272718300422
  7. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJWHM-10-2015-0059/full/html

3 gedachten over “Mentale Welzijnswinst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s