Fysieke welzijnswinst

Werk aan je fysiek welzijn
met de bananenkaart…

Met het woon-werk verkeer naar het AZ Jan Palfijn als case licht ik in deze blogpost de mogelijke fysieke gezondheidseffecten van de fiets toe. In deze reeks van blogposts wil ik een duurzame modale shift aanmoedigen door gerichte sensibilisering van de werknemer.

Kiezen voor de fiets kan allerhande gezondheidsvoordelen hebben, zowel fysiek als mentaal (0). Om een maat te kunnen plakken op het fysieke gezondheidseffect werd de pendeltijd met de fiets uit de vorige blogpost omgezet naar energieverbruik, de energie die je nodig hebt om van je woonplaats naar je werkplek te fietsen. Dit gebeurde met behulp van de MET waarden uit het 2011 Compendium of Physical Activities(1). Uiteraard werd hier gerekend met gemiddelden, en is het respectievelijk energieverbruik afhankelijk van het type fiets, het gewicht, geslacht en de leeftijd van de bestuurder en ook de snelheid en weerstand waarmee gefietst wordt.

Om het energieverbruik tastbaarder te maken werden de kilocalorie├źn omgezet in “bananen equivalenten”, deze eenheid komt overeen met de energetische inhoud van 1 middelgrote banaan, namelijk 105 kcal volgens USDA (2).

bananenkaart naar het AZ Jan Palfijn

Op de bananenkaart kan een werknemer van het AZ Jan Palfijn zien wat zijn gezondheidswinst kan zijn als hij met de fiets pendelt. Voor mijn vrouw is dat -vanuit Wondelgem- ongeveer anderhalve banaan per rit, dus 3 bananen ofwel 315 kcal aan energieverbruik tijdens het fietsen per dag.

van De Pinte naar het Jan Palfijn
verbrand je op de fiets gemiddeld de energie-inhoud van 2 bananen.

Met deze kennis hoeft mijn vrouw zich niet meer schuldig te voelen als ze een vroegtijdig tussendoortje neemt na haar pendelrit, of kan ze rusten op haar lauweren in de wetenschap dat ze met haar fietsrit mooi aan haar lijn heeft gewerkt, niet dat ze dat nodig heeft hoor :-).
Ongeacht de bananen of kilocalorie├źn, door te fietsen train je je spieren en gaat je lichaam beter functioneren. Je bent in de buitenlucht en neemt dus zonlicht op. Dit heeft positieve gevolgen op je cardiovasculair systeem, immuunsysteem en mentaal welzijn (3)

Hooray for science

Pendelen met de fiets resulteert in een aanzienlijk lager risico op cardiovasculaire aandoeningen en kanker.

In een grondig onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Glasgow (4), volgden de onderzoekers meer dan 250 000 werkmensen gedurende vijf jaar. Men concludeerde dat fietsen naar het werk, tijdens het onderzoek, gepaard ging met zeer grote gezondheidsvoordelen. Pendelaars die naar het werk fietsten, liepen tijdens het onderzoek 41% minder risico om te overlijden dan mensen die zich met het openbaar vervoer of auto verplaatsten. Ze hadden ook 46% minder risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en 52% minder risico om te overlijden ten gevolge van deze aandoeningen. Ook werd 45% minder risico op kanker vastgesteld en 40% minder risico op overlijden ten gevolge van kanker.

Je reduceert het risico op overlijden aan een cardiovasculaire aandoening door dagelijks 2 maal een fietsrit te doen
van 1 banaanequivalent.

Een actief woon-werk verkeer is het antwoord voor de gezondheid van onze gemeenschap (5).Een wekelijks bruto-energieverbruik van ten minste 955 kcal wordt aanbevolen om het risico op overlijden aan een cardiovasculaire aandoening te verminderen. Dit kan worden bereikt door tweemaal per dag 1 banaanequivalent te fietsen zonder ondersteuning, en dit 5 dagen per week. Dit komt overeen met een kwartier fietsen aan 16km/u.

Dus je bent gezond bezig als je op de bananenkaart buiten de ‘1 banaan’-zone woont en dagelijks met de fiets naar het AZ Jan Palfijn rijdt!
Toch wat je dagelijkse beweging betreft…

In een volgende blogpost neem ik mentaal welzijn en woon-werk verkeer onder de loep.

Referenties

0: https://www.washingtonpost.com/national/health-science/cycling-to-work-means-better-health-and-a-longer-life-heres-how-to-get-started/2017/09/08/b48d13f2-72ed-11e7-9eac-d56bd5568db8_story.html
1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21681120
2: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173944/nutrients
3: https://momentummag.com/is-bicycling-a-form-of-preventive-health-care/
5: https://www.bmj.com/content/357/bmj.j1456
5: https://www.researchgate.net/publication/23180227_Is_Active_Commuting_the_Answer_to_Population_Health

5 gedachten over “Fysieke welzijnswinst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s