Reistijden: de basis van een fietswinstkaart

Ontdek in deze blogpost hoe een fietswinst kaart wordt opgebouwd.

Absolute reistijden naar het centrum

In de heatmap hieronder worden de absolute reistijden met de fiets naar het centrum van Gent, de korenmarkt (de witte zone op de kaart onder de “G” van “Ghent”). Op de zwarte iso-lijnen, lijnen met eenzelfde reistijd, staan steeds 3 getallen. Het eerste getal is de reistijd met de fiets, het tweede met de ebike, waarbij werd aangenomen dat die gemiddeld 15% sneller is dan een klassieke fiets. En de derde tijd is met de speed pedelec, 30% sneller dan een niet elektrische versie.
De data werd gegenereerd met Google maps en kan je gerust checken.

Eenzelfde kaart voor de auto is iets moeilijker te genereren. Eerst en vooral is het belangrijk om weten dat de korenmarkt in een voetgangerszone ligt en je er dus niet zomaar met de auto geraakt. Je moet eerst je auto ergens in de nabijheid parkeren en vervolgens te voet naar het centrum gaan. Voor de visualisatie van de reistijden met de auto werden er 5 parkings geselecteerd rond de korenmarkt: St-Michiels, Kouter, Zuid, Reep en Vrijdagsmarkt (zie “P” symbolen op de kaart). de wandeltijd van de parking naar de korenmarkt werd in rekening gebracht en vervolgens werd de snelste optie gevisualiseerd op de kaart hieronder.

Wanneer je de wandeltijd van je parkeerplaats naar je bestemming meerekent, zal je merken dat je vooral veel tijd spendeert aan je wandeling. Met de fiets rij je makkelijker van deur tot deur. Aan de Korenmarkt kan je je fiets overal parkeren, -of nog beter- kan je je fiets kwijt op 1 van de 2 bewaakte fietsparkings: fietsparking Korenmarkt en fietsparking Braunplein. Bovendien zijn deze fietsparkings gratis, wat niet het geval is voor de autoparkings. De spierkracht om je fiets aan te drijven is ook gratis, brandstof voor je wagen niet. De lichaamsbeweging van het fietsen krijg je er ook voor niets bij, en je vermijdt de CO2 uitstoot van je rit met de wagen.

Door voor je fiets te kiezen, spaar je niet alleen geld en tijd, reduceer je niet alleen file- en parkeerleed voor jezelf en anderen, bovendien werk je aan je lichaam en het klimaat.
Dit is allemaal fietswinst.

Nog enkele aandachtspunten als je met de de auto komt:
Het is raadzaam om rekening te houden met de zone 30 in gans de binnenstad, de knips en autovrije gebieden van het circulatieplan. Ook opletten in de tal van fietsstraten die Gent rijk is, daar heeft de fiets namelijk voorrang. Check ook even of je auto in Low emission zone (LEZ) mag, dat kan je een boete uitsparen.

Hou er bij het repliceren van bovenstaande resultaten via Google Maps rekening mee dat Google je steeds naar de parking het dichtst bij je bestemming stuurt. Het algoritme probeert steeds de wandeltijd te minimaliseren, ongeacht de reistijd van de auto. Zo zal Google Maps je steeds naar St-Michiels sturen, zelfs al sta je vlak voor de Kouter parking of de Zuid. Ook belangrijk om weten is dat de wandeltijd niet in de totale reistijd is inbegrepen als je directions opvraagt bij Google.

Fiets of auto: de fietswinstkaart

Wanneer de absolute reistijdkaarten voor fiets en auto gecombineerd worden, verkrijg je een fietswinstkaart. Voor elk punt op de kaart wordt de reistijd met de auto afgetrokken van de reistijd met de fiets, en vervolgens wordt de bekomen “fietswinst” gevisualiseerd in een heatmap. De bekomen fietswinstkaart vind je terug in deze blogpost.

Indien je een gepersonaliseerde kaart wil voor een bijzondere eindbestemming of startpunt, kan je steeds contact met me opnemen.

One thought on “Reistijden: de basis van een fietswinstkaart

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s